Livets ord

av Maria Edie Lou

På Sveavägen här intill ligger en antik bokhandel med dammiga böcker och en gubbe som kommer och går lite som han vill. Jag frågade hur ofta han hade öppet och fick svaret ”Tja, jag har öppet nu” och det hade han ju rätt i. Fick med mig två böcker, tänkte egentligen bara köpa en, en röd bok, med tjock ram och guldig text ”Livets ord” och så ”Kärlek i kolerans tid” tänkte det kanske skulle komma en dag då jag är heartbroken igen och behöver lite kolera och kärlek.

Jag vet inte, jag har så svårt för lyrik. Kanske mest för att det ofta är för djupt för mig. Men jag älskar enkel lyrik och vardagsbetraktelser, små ord om stora saker. Som gumman med kaffesumpen, ord som myntats på 20-talet men än idag väcker hopp i en trött själ.

”Gumman minns en man som for sin väg och aldrig kom igen

men hon har hans ord och tror sin kaffesump och väntar än. ”

Kärlek, kolera och kaffesump. Dem tre K:en. Kom ihåg det.

