Allt som komma skall

av Maria Edie Lou

Känns lite skrämmande att jag faktiskt ska flytta ifrån Stockholm om drygt en månad. Hem till flickrummet i en tio dagar, fira jul och bara mysa innan jag återigen packar flyttkartongerna och bosätter mig på andra sidan sundet. Köpenhamn. Åh. Fina, älskade Köpenhamn.

Jag tror att dem flesta av er förstod att jag följde mitt hjärta när jag valde att flytta hit. Inte för att Stockholm ligger mig varmt om hjärtat, utan snarare för att mitt hjärta fanns här. Hos Oskar. Att flytta hit är det bästa och det sämsta jag gjort. Hade jag inte flyttat hit hade jag och Oskar aldrig haft vad vi har idag. Vem vet, vi kanske glömt bort och gömt bort, låtit avståndet ta över och avslutat allting. Idag är vi sambos och jag älskar honom obeskrivligt. Älskar att bo med honom, vakna med honom, somna med honom, tvätta med honom. Allt det där. Tvåsamheten.

Under mina sammanlagt 7 månader i hufvustaden har jag lärt mig mycket. Jag har till exempel lärt mig att hitta i innerstan. Nästan iallafall. Men främst har jag lärt mig så himla mycket om mig själv. Nu vågar jag röra på mig! Och då menar jag inte att jag tränar mer än innan – men jag lever inte längre i samma lilla bubbla. Jag lever ett annat liv. Jag är tacksam för allt jag fått här uppe, trots att Stockholm aldrig riktigt nådde fram till mig. Stockholm och jag är inte gjorda för varandra. Många tycker att jag borde stanna och ge Stockholm ”minst ett år iallafall” men jag tror inte fem månader hade gjort någon skillnad överhuvudtaget. Min hatkärlek kommer inte utvecklas till något annat. Och jag kommer aldrig bli smittad av någon dryg Stockholmska. Dialektmässigt, alltså.

Nu är jag redo för ett nytt år i en ny stad, ett nytt jobb, nya människor och förhoppningsvis en ny utbildning. Det är en ångestblandad lycka som bubblar inombords. Men jag är galet pepp den här gången också.

Bara tanken på att jag dagligen ska få prata mitt absoluta favoritspråk i hela världen, kanske bli dansk på riktigt och ha nära till alla jag saknat så otroligt mycket under mina månader i Stockholm känns fantastiskt. För att inte tala om att vår nya lägenhet har diskmaskin – bara en sån sak!

Ber om ursäkt för ett inlägg i sann Blondinbella-anda. Fattas bara ett ”Jag klarar allt!” Men det tvivlar jag starkt på.

