Sista kvällen i Vasastan

av Maria Edie Lou

Igår spenderade jag en heldag med Oskar. Han hade tagit ledigt från jobbet och vi gick hand i hand och köpte de sista julklapparna. Pussades efter vartannat steg vi tog och det bubblade i hjärtat hela dagen. Eftersom det var vår sista kväll i vår gemensamma lägenhet i Vasastan, min sista kväll som Stockholmsbo, tog Oskar med mig till Melanders. Som förövrigt ligger på kära Dalagatan, där jag bodde mina första månader i hufvudstaden.

Så himla perfekt lokal med världens finaste lampor (se bild). Och perfekt middag. Fick ont i hjärtat för att allting var så fint. För att Oskar var så fin och för att stunden och stämningen var så fin. Till förrätt åt Oskar jordärtskockssoppa, jag åt sill och strömming -planka med tillbehör, till huvudrätt beställde Oskar Moules Marinères och jag åt ugnsstekt kungsflundra med ragu på kronärtsskocka, tomat, champinjon samt hummersmörsås. Inte för att ni kanske bryr er så himla mycket men det var så fantastiskt gott. Perfekta avslutningen på Stockholmslivet.

Sen gick vi hem och kurade ihop oss i sängen, tittade på en Beckfilm och jag somnade som vanligt lagom till upplösningen. Oskar väckte mig och sa vem som var mördaren och sen somnade jag om. Vaknade flera gånger under natten och räknade timmarna som var kvar. Kurade in mig i Oskars famn eller höll om honom ännu hårdare.

Nu sitter jag på tåget med tårar i ögonen. Det värker i mitt hjärta. Jag vill gifta mig med den här mannen. Han är så fin och bra och gör mig så otroligt lycklig på alla sätt oss vis.

Om 20 minuter är jag i Lund och då kommer pappa och hämtar mig. Just nu känns allting känns så otroligt sorgligt och fint på en och samma gång. Känner mig sorgsen. Förväntansfull. Hjärtat dunkar hårt i bröstet och jag hoppas att jag gjort rätt som valde den här vägen.

Nu måste jag sluta skriva. Tårarna har börjat rinna hejdlöst och jag sitter faktiskt på ett x2000 tåg och är för svensk för att visa mig såhär känslosam.

Tack för allt.

