Julafton

av Maria Edie Lou

Jag ligger i sängen och summerar årets julafton i huvudet. Den var mestadels fin, lite påfrestande och helt klart annorlunda. Vi var 19 personer och två hundar hemma hos min syster och det tär på krafterna, särskilt när halva sällskapet består av en släkt man inte känner. Vi var alltså två släkter med skilda traditioner, en dansk och svensk mix och en salig blandning av det danska och det svenska julbordet. Vi lyckades kompromissa bra men jag är matt och det surrar i mina ögon efter allt prat, sjungande och allas namn som ropades upp under julklappsutdelningen.

Annorlunda kan vara bra. Och det var bra. Men hur gammaldags man nu än kan vara, så står jag för det. Jag saknade lugnet och ”våra” traditioner rakt igenom. Och så saknade jag Oskar. På julen vill man trots allt vara med dem man älskar mest.

Sist men inte minst vill jag bara säga till min fina Julia att jag tänkt på dig hela dagen. Jag hoppas att du hade en fin dag i London och längtar så otroligt mycket tills vi ses. Kärlek!

