Man måste alltid ha en flaska Champagne i kylen

av Maria Edie Lou

Igår kom min fina morbror hit. Jag lärde mig hur portelefonen fungerade och sekunden senare stod han i min hall med två fulla kassar och en jättebukett med tulpaner.

Jag visade honom lägenheten och när han såg köket skrattade han lite åt mig. Påpekade hur deprimerande min kyl var. Sen packade han upp det som fanns i kassarna. Olika sorters gröt, chorizo, äppelmust, pasta, hummersoppa, gazpacho, rotfruktschips, delikatessmarmelad, nötter,  torkad Karl Johan svamp, 3 flaskor vitt och en flaska Champagne.

Man måste alltid ha en flaska Champagne i kylen, sa han.

På kvällen gick vi till en supermysig vinbar ett stenkast ifrån min lägenhet. Claes bjöd på tapas och rödvin och vi pratade om saker vi aldrig tidigare pratat om. Claes berättade om sin resa till Burma han precis kommit hem ifrån. Vi pratade om jobb och om framtidsplaner, världen och alla länder vi besökt och alltid velat besöka. Men framförallt om hur privilegierade vi västerläningar faktiskt är.

Sen sa vi hejdå och jag tog en omväg hem. Fin kväll. Tack Claes.

