Måndagsångest

av Maria Edie Lou

Jag hade en fin söndag igår, vaknade upp till solsken och åt sillbord i Nyhavn. Drack en Nyhavns ale och tittade på människor. Min syn är ju som bekant inte den bästa men jag har införskaffat mig ett par fina Ray Ban – brillor och det gör iallafall att jag ser lite bättre. Egentligen är det idiotiskt att jag köper annat än HM solglasögon för alla som känner mig vet att det är en tidsfråga innan jag tappar bort alt. förstör (typ sätter mig på) mina nya fina solglasögon. Alla känner ju till historien om min iphone. Vågar inte ens lägga upp en bild på hur den ser ut, men jag kan lova er att det är världshistoriens trasigaste, men fungerande iphone.

På tal om något annat, som jag egentligen tänkte skriva om. Idag har jag sett film. Närmare bestämt We need to talk about Kevin. Bara tanken på att se den gjorde mig lyrisk, hade gjort en och annan research och bestämt mig för att den var något för mig och att jag bara var tvungen att se den. Sen såg jag den och nu gör det lite ont i mig. Den levde helt klart upp till mina förväntningar och den var väldigt intressant då den är väldigt psykologisk och väldigt påfrestande sett ur just det perspektivet. Men jag blev jättefrustrerad. RÄDD. Och illa till mods. Har känt mig down enda sen dess. Jag gillar ju konstiga filmer, psykologisk tunga som sätter sig. Som A clock work orange. Spelar ingen roll att den ena är inspelad 2011 och andra på 60talet, jag är väldigt biten av just den typen av filmer, men dem lämnar alltid samma obehag i mig. Samma sak med alla dokumentärer jag ser. Alltid samma tema. Alltid samma obehag och frustration. Ledsamhet i själen. Jag vet att det låter destruktivt men samtidigt som att det kanske är destruktivt så tycker jag att det är så galet intressant och jag vill bara ha mer.

Ville bara ha det sagt. Som en form av bekännelse. Att jag gillar psykologisk tunga och obehagliga livsöden. För att jag tycker att det är så intressant att jag spricker och önskar att jag kunde kalla mig för psykolog nu nu NU.

Det känns lite bättre nu. Lite lättare. Och för er som missat både A clock work orange eller We need to talk about Kevin. SE DEM!

