Oskar

av Maria Edie Lou

På bordet i vardagsrummet står en vas med ljusrosa pioner. I köket står en kruka med en ny chiliväxt och på våra klädställningar hänger det fina kläder. All tvätt vi samlat på oss är nytvättad och inatt ska jag somna i rena, mjuka lakan. Bredvid en kille som älskar mig över allt på jorden.

Det gör lite ont i mig ibland. Som nu, när Oskar är ute och springer och jag är kvar i vår fina, ljusa lägenhet. Det är stunden som denna då det verkligen slår mig – han gör allt för mig. Han tröstar mig när jag är ledsen, står ut med mina psykbryt dag in och dag ut, ger mig rätt fast att både han och jag vet att jag har fel, bjuder ut mig på restaurang väldigt ofta och köper mina favoritblommor. Han ger mig dyra jackor och tar med mig på mina favoritkonserter. Frågar vart jag vill resa och viktigast av allt, han får mig att skratta, trots att jag envisas med att säga att han är löjlig.

Men han är inte löjlig. Han är den mest kärleksfulla personen i hela världen. Ingen famn är så trygg som hans. Han har sett mig i alla ljus, sett alla mina hemska sidor och ändå så älskar han mig. Påminner mig dagligen om hur vacker han tycker att jag är. Hur perfekt jag är i hans ögon. Och jag blir så ledsen när jag tänker på det. För jag kräver så mycket av honom och han så lite, ja nästan ingenting, av mig.

Jag önskar att jag var mer som honom, att jag inte tjatade och surade så mycket. Att jag log lika mycket mot honom som han ler mot mig. Att jag var mindre envis och att jag kunde överösa honom med dubbel kärlek tillbaka.

Inatt ska jag hålla honom extra hårt. Pussa på honom extra mycket imorgonbitti när jag kliver upp tidigare än honom. Och tala om för honom att jag älskar honom, verkligen älskar honom. Hur lycklig han gör mig och hur han är den enda som kan värma mitt hjärta på det sättet han värmer det på.

Min fina, fina Oskar.

